Ivysactiveageingblog



i.martens@student.avans.nl

Bedrijfsbezoeken leveranciers

Bedrijfsbezoek Able2 Erik van Wijk (18-05-2015)

Om meer inzicht te krijgen in de wereld rondom (zorg) hulpmiddelen is er een bezoek gebracht aan twee leveranciers van (zorg)hulpmiddelen: Able2 in Zevenbergen en Vitility in Gilze.

Able2 is een internationaal opererende organisatie met vestingen in Nederland, Engeland en Spanje. Able2 biedt hulpmiddelen die toegankelijk zijn en over een goede kwaliteit beschikken met een acceptabele prijs. Ze leveren uitsluitend via vakhandel, medische speciaalzaken, thuiszorgwinkels, webwinkels, revalidatie- en speciaalzaken, apotheken en zorginstellingen. Gezien de dubbele vergrijzing in Europa zorgt voor vele beperkingen. Maar ook jongere mensen steeds meer te maken krijgen met (chronische) aandoeningen of beperkingen. Biedt Able2 iedereen een oplossing of verlichting.

Tijdens het bedrijfsbezoek zijn de resultaten gepresenteerd van de reeds uitgevoerde online enquête. In de vorm van een presentatie is er kort toelicht wat de speerpunten waren voor de online enquête en welke conclusies er getrokken konden worden uit de resultaten. Erik van Wijk, de sales manager van Able2 was zeer geïnteresseerd in de resultaten en ging tevens in op bepaalde discussiepunten. Zoals dat de groep 50+ relatief klein was, wat het lastiger maakt om sterke conclusies te trekken. Ook twijfelde hij, of respondenten wanneer zij aangaven dat de lage prijs van producten niet zeer belangrijk was, of zij dit ook daadwerkelijk na kwamen. Kort gezegd of de respondenten niet verder zoeken naar hetzelfde product voor een lagere prijs wanneer ze precies weten wat ze willen. Tenslotte werd er nog aan toegevoegd dat de resultaten op de vraag: 'Welke belemmeringen ervaart u tijdens het aanschaffen van een (zorg)hulpmiddel?' tegenstrijdig zijn gezien een merendeel aangaf eerst te willen testen en maar er enkel een klein deel aangaf het liever in de winkel aan te willen schaffen.

Na de presentatie heeft Erik iets meer verteld over Able2, zoals wat de best verkochte producten waren, wat deze producten inhielden en hoe bestellingen verstuurd worden vanuit Able2 naar de klant of het verkoopadres. Vervolgens hield hij nog een korte rondleiding door het magazijn waar ook veel van de best verkochte producten opgeslagen stonden. Als afsluiting werden de toekomstige activiteiten voor het project besproken en het uiteindelijke doel geschetst.

Bedrijfsbezoek Vitility Dave de Ridder (22-05-2015)


Vitility is een internationaal opererende organisatie met vestingen in Nederland, de Verenigde Staten en China. Vitility is een familiebedrijf en breidt zich snel uit. Binnen 2,5 jaar is het aantal werknemers binnen Vitility verdubbeld. Daarnaast levert Vitility aan 43 verschillende landen over heel de wereld, van Europa tot de VS. Vitility levert (zorg)hulpmiddelen van een zeer goede kwaliteit, het levert niet alleen producten aan online bedrijven maar ook aan minder gespecialiseerde bedrijven als de Blokker. De producten van Vitility zijn momenteel in meer dan 600 Blokker vestigingen terug te vinden. Echter levert Vitility enkel aan dealers en niet aan de eindgebruikers of de klant zelf. Service staat hoog in het vaandel bij Vitility, dit is een van hun speerpunten naast een uitstekende kwaliteit en goede prijs- kwaliteit verhouding. 8 jaar geleden had Vitility al aan zien komen dat de staat steeds minder zal gaan vergoeden, hier heeft Vitility dan ook goed op ingespeeld.

Tijdens het bezoek werd net als bij Able2 een presentatie verzorgd met daarin een korte introductie van de studentes waarnaar Dave de Ridder zichzelf en het bedrijf voorstelde. Vervolgens zijn de resultaten van de enquête gepresenteerd. Hier uit kwam naar voren dat de resultaten van de online enquête veel overeen komen met reeds uitgevoerde onderzoeken binnen Vitility. Uit de online enquête, uitgevoerd in opdracht van Hulpwinkel kwam naar voren dat 'bewegen' de categorie was waarvoor de meeste hulpmiddelen besteld werden. Tijdens een eerder uitgevoerd onderzoek binnen Vitility kwam naar voren dat 'mobiliteit' de categorie was waar de meeste hulpmiddelen besteld werden. Dit komt vrijwel overeen, echter heeft het een andere titel. Ook kwam uit de enquête naar voren dat het vooral de ‘kinderen  van’ zijn die een hulpmiddel bestellen.  Wederom herkenbaar voor Vitility. Ten slotte gaf Dave de Ridder aan dat wanneer er hulpmiddelen nodig waren voor het maken van de reallife film hij eventueel kon helpen bij het uitlenen van deze hulpmiddelen.

Na de presentatie heeft Dave een korte rondleiding verzorgd door het pand en daarbij ook het enorme magazijn laten zien. Hieruit blijkt weer dat Vitility een zeer goed lopend bedrijf is. Tijdens de rondleiding door het pand werd het duidelijk dat Vitility veel werknemers heeft. Wat erg opviel tijdens de rondleiding was de zakelijke en strakke uitstraling van het gebouw. Als afsluiting gaf Dave aan dat er nog vragen waren, deze altijd naar hem gemaild konden worden.