Week 5 GET lab
Opdracht Zorgtechnologie – LiveSafe
Lifesafe
Het bedrijf LifeSafe heeft enkele jaren geleden ingespeeld op de groeiende, maatschappelijke wens om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen. Op het moment dat de LifeSafe werd ontwikkeld, waren er bestaande persoonsalarmering diensten wat alleen binnenshuis zijn functies kon uitvoeren. Hierdoor maakt het voor de ouderen bezwaarlijk om zich buitenshuis te verplaatsen. Het bedrijf LifeSafe heeft toen het persoonsalarmering product/dienst LifeSafe ontwikkeld waarbij de ouderen de functies ook buitenshuis en wereldwijd kunnen gaan gebruiken. Door deze ontwikkeling is het mogelijk om de ouderen te helpen bij het aannemen van een zelfstandige(re) en actieve(re) deelname aan het maatschappelijke verkeer. Op dit moment is het bedrijf LifeSafe uitgegroeid tot marktleider op het gebied van innovatieve oplossingen op het gebied van personen, objecten, persoonlijke gegevens en data.
Wat is de LifeSafe nou eigenlijk?
Het is een persoonlijke alarmdienst die tot op heden werkt in wel meer dan 200 landen. Het maakt het mogelijk om met een drop op de knop verzekert te zijn van professionele hulp. De mobiele alarmering is verkrijgbaar met een alarmapparaat (GPS-Tracker), daarnaast ook met een app voor op de smartphone of tablet.
Wat is de doelgroep?
· Senioren
· Volwassenen
· Kinderen
· Dementerenden
· Revalidatiepatiënten
· Alleenstaanden
· Sporters
· Objecten
· Zakelijke markt
Hoe werkt het?
Bij het gebruik van de noodknop, wordt er 24/7 direct verbinding gemaakt met de wereldwijde werkende alarmcentrale.
Binnen enkele seconden is het mogelijk om in de eigen taal te spreken met een medewerker die daarvoor opgeleid is. Op het moment dat u op de knop heeft gedrukt en er contact gemaakt is met de alarmcentrale, heeft de alarmcentrale toegang tot het volgende:
· Locatie
· Persoonlijk dossier, waarin belangrijke medische gegevens staan opgeslagen
· Contact met (international) hulpdiensten, familie of andere hulp
SWOT-Analyse
|
|
|
|
Strenght
- Makkelijk oplaadbaar - Veel mogelijkheden - Nauwkeurig - Veilig gevoel (gebruiker, omgeving) - Makkelijke mee te nemen
|
Weakness
- Zwaar gewicht - Lelijk uiterlijk - Lastig in te stellen - Batterijduur? - Kleine knopjes - Geluid zacht - Duur - Niet stootbestendig - Waterdicht? - Niet verstelbaar koort
|
|
Opportunitie
- Bijpassende bescherm cover - Subsidies overhead - Kleiner maken - Schokbestendig maken - Design verbeteren
|
Threat
- Veel variatie op de markt - Telefoon heeft ook GPS - Concurrenten met meerdere/betere opties, design en hanteerbaarheid. |
Etische aspecten
De LifeSafe is ontwikkeld voor een brede doelgroep ,maar ook vooral voor ouderen. Voordat de LifeSafe ontwikkeld werd, waren er al andere alarmeringssystemen. Deze Alarmeringssystemen werktte echter alleen binnenhuis. Dit kon de ouderen er dus weerhouden om naar buiten te gaan. Doormiddel van de LifeSafe kan dit probleem verholpen worden. De LifeSafe werkt wel buiten.
Wanneer iemand in nood is kan de rode knop indrukken op de LifeSafe. Maar wat nou als de LifeSafe niet werkt. Wie is hier dan verantwoordelijk voor?
Wanneer er op de knop gedrukt wordt heeft de hulpcentrale direct inzicht in de dossier van de desbetreffende persoon. Dit kan een vorm zijn van inbreuk op de privacy. Wordt er voor het aanschaf van de LifeSafe een formulier getekend waardoor de desbetreffende persoon hier toestemming voor geeft?
De hulpverlener van de Noodcentrale kent de persoon niet. Het is voor de hulpverlener dus lastig inschatten wat er aan de hand is. Zo kan de hulpcentrale denken dat het meevalt. Er wordt dan dus geen hulp naar toe gestuurd. Maar wat als het niet mee valt? Als er wel echt iets ergs aan de hand is. Wie is hier dan verantwoordelijk voor?
Vergoeding
Afhankelijk van de zorgverzekeraar kan het zijn dat de LifeSafe deels of in zijn geheel vergoed wordt. Dit kan worden nagevraagd bij de desbetreffende zorgverzekeraar.
Artikelen
Helaas zijn er nog geen wetenschappelijke artikelen of onderzoeksrapporten bekend van de LifeSafe. Dit kan zijn omdat het systeem nog geen drie jaar op de markt is. Wel hebben er artikelen over de LifeSafe in de krant gestaan. Ze hebben in de telegraaf en in de spits gestaan.
· In de telegraaf wordt de werkwijze beschreven. Het alarmsysteem van LifeSafe brengen mensen in nood en gestolen objecten direct in contact met de zorgcentrale of eigenaar. De ingenieur van het bedrijf werd geïnspireerd door zijn oma die op vakantie was en het alarmsysteem wat ze om haar hals had niet goed werkte. Zeker niet als zijn oma op pad ging. De ingenieur wilde een systeem ontwerpen wat goed werkte en waar de locatie tot vijf meter precies werd afgegeven. De LifeSafe werkt al wanneer met een druk op de knop wordt gedrukt. Hierdoor ontstaat er een spraakverbinding met een telefonist van de zorgcentrale, die ziet waar de hulpbehoevende is, diens medisch dossier voor zijn neus krijgt en meteen actie kan ondernemen. LiveSafe werkt met verschillende sterke gps-trackers die via alle gsm-frequenties en gps-netwerken in binnen- en buitenland werken. Het systeem kan niet alleen voor zelfstandige ouderen worden gebruikt. Het kan ook dat het voor kinderen, objecten etc wordt gebruikt. Verder kan het toegepast worden in verpleeghuizen om ouderen en medewerkers te monitoren. Zo kunnen medewerkers ook hulp inschakelen wanneer ze een agressieve cliënt hebben.
· https://www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/startervandeweek/article21204434.ece